Störningar policy

Hantering av störningar - Policy

Styrelsen har det övergripande ansvaret för boendemiljön och är skyldig att se till att medlemmarna inte utsätts för störningar som de ”skäligen inte ska behöva tåla”, som det står i 7 kap 9 § bostadsrättslagen. Medlemmarna har på stämma 2025 enhälligt antagit ett ABC med trivsel och ordningsregler.

Styrelsen har fastställt en policy som tydligt beskriver stegen för att hantera och lösa störningsproblem. Nedan följer policyn och exempel på hur den kan tillämpas i praktiken.

Det är viktigt att komma ihåg att alla har rätt att leva ett normalt liv i sin bostad. Med "normalt liv" menas att barn får leka, att man får duscha även sent på kvällen, utföra renoveringar i sin lägenhet och ha fest någon gång inom rimliga former. Bedömningen måste göras utifrån vad som anses vara normalt och rimligt, alltså med användning av sunt förnuft.

1. Inledande kommunikation mellan grannar

Det är viktigt att när en störning inträffar mellan grannar, bör den drabbade parten snabbt kommunicera med den som orsakar störningen. Om man inte är medveten om att man stör någon, uppfattas det som trevligare att bli kontaktad av den som blivit störd än av exempelvis någon i styrelsen.

2. Dokumentation av störningar – Lämna in Störningslista

Den drabbade boende bör dokumentera förekomsten av störningar, inklusive datum, tidpunkt och arten av störning. Om andra boende också påverkas av samma störning, är det viktigt att de gemensamt tar initiativ till att dokumentera sina erfarenheter. 
Ladda ner störningslistan här

3. Utvärdering av styrelsen

Styrelsen kommer att granska den sammanställda dokumentationen för att bedöma allvaret och frekvensen av störningarna. Baserat på denna utvärdering kommer styrelsen att avgöra om ytterligare åtgärder är motiverade.

4. Kommunikation med den störande parten

Om styrelsen bedömer att det finns tillräckligt med bevis för störning, kommer de att inleda en dialog med den part som orsakar störningen.

5. Utskickande av en rättelseanmodan

Om störningarna fortsätter trots inledande kommunikation kan styrelsen, i samråd HSB:s advokat, skicka en formell varning till den störande parten. Förutom att skicka rättelseanmodan kommer också socialnämnden underrättas. 

7. Fortsatta störningar kan leda till förverkande av bostadsrätten,

Om allvarliga störningar fortsätter kan styrelsen överväga att vidta mer drastiska åtgärder, inklusive att inleda processen för att säga upp den störande parten från deras bostadsrätt.

Den som hyr ut sin bostadsrättslägenhet i andrahand är ansvarig för hur hyresgästen i andra hand sköter sig. Det är alltså inte hyresgästen i andra hand, som tilldelas varning vid störning, utan bostadsrättshavaren. Det är denne som ska se till att hyresgästen i andrahand vidtar rättelse, eller helt enkelt sägs upp från hyresförhållandet och avflyttar.