Information om Axema passagesystem.
Taggar, porttelefon och bokning av tvättstugorna
Taggar
Alla taggarna från Axema är numrerade nummerföljd 1.2,3 osv. Taggarna har också ett unikt ID-nr, MFV nr, ingraverat (10 siffrigt nr (OBS de sista 10 siffrorna ska användas).
Alla lägenheter kommer också att få en unik PIN-kod som gäller på alla lägenhetens taggar. Denna Pin kod behövs när man ska boka tv(OBS de sista 10 siffrornaättstugorna via Internet. Om man saknar Pin koden maila till: så skickar vi er kod till er.
Vill man ändra PIN-kod gör man det på någon av våra två porttelefoner. Man trycker först på Meny, sedan håller man upp nyckelbrickan framför kodlåsets sifferpanel (5:an), då visas Byta kod på displayen. Tryck Ok, ange nuvarande PIN-kod följt av ny PIN-kod två gånger så är det klart!
Tappad Tagg
Det är viktigt att omgående anmäla tappad tagg. Kontakta styrelsen på:
042-12 32 02 eller via mail: och uppge lägenhetsnummer samt nummer på taggen så att vi kan spärra den.
Extra Taggar
Om ni behöver extra taggar utöver det antal som ingår till lägenheten kontakta oss på 042-12 32 02 eller via mail:
Extra taggar kostar 150 kr st.
Extra taggar har behörigheter till alla entrédörrar och grindar men inte till garagen, boka tvättstuga, samlingslokalen, soprum och cykelrum.
Porttelefon
Uppringning med namnlista
Använd pilarna för att bläddra mellan efternamn och klicka på knappen under telefonluren för att välja efternamnet. Använd därefter pilarna för att välja förnamn och klicka på knappen under luren för att ringa upp.
Mellan kl 22.00 - 07.00 kan man inte ringa via namnlistan utan då får besökaren trycka B samt telefonnumret till den man ska besöka.
Uppringning med telefonnummer
Ange B, följt av telefonnumret. Porttelefonen ringer automatiskt upp personen.
Vill ni byta eller lägga till telefonnummer kontakta styrelsen på:
Öppna för gäster
När samtalet från porttelefonen accepteras kommer en röst berätta att samtalet kommer från "port". Därefter kan personen vid porten identifiera sig. För att låsa upp dörren används knapp 5 på svarstelefonen. Öppna endast för personer som ni känner. Myndigheter (polis, räddningstjänst, hemtjänst, kronofogden m.fl.) har egna taggar eller fjärrkontroller.
Instruktion för synskadade
Boka tvättstugor
För att boka tvättid kan man göra på två sätt:
1. Man kan gå ner till tvättstugan och boka på bokningstavlan som sitter utanför dörren. Man lägger sin tagg emot skärmens läsare och väljer sedan tid att boka.
Boka tvättstugan med VAKA bokningssystem via infotavlan
2. Man kan också boka tvättider via internet via dator, surfplatta eller mobil. och logga in. OBS - Detta kräver att du har inloggning till vår hemsida.
Gör så här:
Logga in på vår hemsida:
HSB Brf Ugnen i Helsingborg - Boka Tvättstugor
ANVÄNDARNAMN: använd det MFV nr 10 siffror (OBS de sista 10 siffrorna ska användas).) som ingraverat på den tagg som ska användas för att boka tvättstugan:
LÖSENORD: använd hushållets pin-kod
Bokade tider
- Man kan endast ha tre aktiva bokade tvättider samtidigt. När man har bokat tre tider blir man blockerad att boka fler tider.
- För att boka en ny tid måste man ha använt en av de tre tidigare bokade tiderna.
- Under en 30 dagars period kan man endast boka 12 tider.
- Den bokade tvättiden måste startas inom 120 minuter. Dvs har man bokat 14.00 måste man aktivera sin tvättid före 16.00.
- När tvättiden är slut kan man inte komma in i tvättstugorna.
- Respektera bokade tvättider. Tvätta inte på tider som inte är bokade. Ställ inte upp dörren med en stol och sedan lämna tvättstugan.
Öppna dörrarna till tvättstugorna
Lägg taggen på läsaren som sitter bredvid bokningstavlan på Furutorpsgatan 56 C. Läsarna vid tvättstugorna på Gustav Adolfs gata 27 kommer att vara märkta Tvättstuga 1 och 2.
1
.........................................................................................................
Felanmälan passagesystemet
Om något skulle gå sönder eller inte fungera kontakta styrelsen via mejl: eller via telefon 042 12 32 02
Vid eventuellt strömavbrott finns en batteribackup som räcker i minst ett dygn.
.